Piątek, 2 czerwca 2017 r. - Centrum Szkoleniowo–Konferencyjne UŁ, ul. Kopcińskiego 16/18
13:00 – 15:00 Rejestracja uczestników
15:00 - 15:30 Otwarcie Polskich Dni Montessori
15:30 – 16:15 Wykład inauguracyjny:
Prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski /Katedra Teorii Wychowania Uniwersytetu Łódzkiego/
Nauczyciel - pedagog - osoba
16:15 – 17:00 Wykład:
Prof. nadzw. dr hab. Anna Walczak /Katedra Teorii Wychowania Uniwersytetu Łódzkiego/
Etyka w codziennej pracy nauczyciela – mit, konieczność, przeszkoda, orientacja działania
17.00 – 17.30 Przerwa na kawę i herbatę
17:30 – 18:15 Wykład: dr hab. Beata Bednarczuk /Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie/
Montessoriański model wychowania człowieka, autora swojego rozwoju
18:15.00 – 18.45 Pytania, dyskusja wokół treści wykładów
19.00 Kolacja w formie bufetu
Sobota, 3 czerwca 2017 r. - Wydział Nauk o Wychowaniu, ul. Pomorska 46/48
8:00 – 9:00 Rejestracja uczestników
9:00 – 10:30 Warsztaty - I sesja - zajęcia równoległe do wyboru
W.1 Mirjam Stefels,Prowadzenie dziecka Montessori poprzez obserwację
W.2 Christine Mitterlechner, Zadania i postawa osoby towarzyszącej w procesie uczenia się seniorów w geragogice wg Montessori
W.5 dr Anna Jarkiewicz, dr Joanna Leek, Myślę – Mówię – Działam”” warsztaty na temat rozwijania partycypacji dziecięcej
W.6 Małgorzata Sojka-Choptiany, Nauczyciel- duchowy przewodnik i edukator
W.8 Katarzyna Michalik, Hanka Kukieła, Jak stworzyć materiał Montessori?
W.9 Aneta Kołodziej – Osek, Anna Madeja, Nauczyciel nie kształci i nie poucza dziecka, lecz jest jego pomocnikiem” – samodzielne odkrywanie Świata poprzez działanie.
W.10 Agnieszka Kurek-Zasacka, Zarządzanie klasą, czyli twarde i miękkie kompetencje nauczyciela montessoriańskiego
W.11 dr Iwona Zwierzchowska, dr Małgorzata Centner-Guz, Książka jest światem – jak pomóc dziecku w jej odkrywaniu?
W.12 Angelika Górska, ZAUFANIE I POKORA – korzenie i skrzydła naszych dzieci, czyli spotkanie z filozofią i pedagogiką Marii Montessori w kontekście różnych metod wychowawczych (osobiste doświadczenie w rodzinie i w klasie).
W.13 Katarzyna Zentak, Jak pomóc dziecku rozwiązać dylemat „Mieć czy być?”- od prehistorii do współczesności.
W.14 Katarzyna Urbanowicz- Mackiewicz, Edyta Chomczyk, Kreatywny nauczyciel - twórcze dziecko
W.26 Alicja Jordan, Rozwój nauczyciela montessoriańskiego w wymiarze osobowym i zawodowym, czyli o tym jak nauczyciel uczy się chodzić jak akrobata po linii wiedzy, reguł i twórczości równoważącej doświadczenie
10.30 – 11:00 Przerwa na kawę i herbatę
11:00 – 12:30 Warsztaty - II sesja - zajęcia równoległe do wyboru
W.3 Christa Kaminski, Ingeborg Müller- Hohagen, Wewnętrzny namysł i zadania pedagoga
W.4 dr Małgorzata Rosin, Nauczyciel jako mediator – przygotowanie dzieci do samodzielnego radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
W.7 Ewa Nikołajew – Wieczorowska, Współdziałam, współpracuję, jestem częścią montessoriańskiej wspólnoty
W.14 Katarzyna Urbanowicz- Mackiewicz, Edyta Chomczyk, Kreatywny nauczyciel - twórcze dziecko
W.16 Ilona Zając, Dorota Siwiec-Boroń, Refleksyjność nauczyciela w projektowaniu aktywności i wiedzy dziecka w myśl tezy „Pomóż mi samemu to zrobić”
W.17 Halina Pietrzykowska – Zając, Beata Pawlicka, Profilaktyczne zabawy logopedyczne dla dzieci
W.18 Malwina Otto, Cztery pory roku – muzykowanie z dziećmi
W.19 Agnieszka Tlaga, Anna Kaszewska, Stopniowe osiąganie coraz większej niezależności, samodzielne dziecko – autonomiczne dziecko
W.20 Agnieszka Dzierka, Monika Mariola Kondracka, Odpowiedzialny nauczyciel – odpowiedzialne dziecko.
W.23 dr Arleta Suwalska, Poglądy M. Montessori na nabywanie drugiego języka-style i strategie uczenia (Montessori’s Views on the Acquisition of the second language -styles and strategies of learning)
W.27 dr Joanna Swędrak-Zawada, Nauczyciel Montessori przewodnikiem dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
12.30 – 13:45 Przerwa na lunch
13:45 – 15.15 Warsztaty – III sesja - zajęcia równoległe do wyboru
W.1 Mirjam Stefels,Prowadzenie dziecka Montessori poprzez obserwację
W.2 Christine Mitterlechner, Zadania i postawa osoby towarzyszącej w procesie uczenia się seniorów w geragogice wg Montessori
W.5 dr Anna Jarkiewicz, dr Joanna Leek, Myślę – Mówię – Działam”” warsztaty na temat rozwijania partycypacji dziecięcej
W.6 Małgorzata Sojka-Choptiany, Nauczyciel- duchowy przewodnik i edukator
W.8 Katarzyna Michalik, Hanka Kukieła, Jak stworzyć materiał Montessori?
W.9 Aneta Kołodziej – Osek, Anna Madeja, Nauczyciel nie kształci i nie poucza dziecka, lecz jest jego pomocnikiem” – samodzielne odkrywanie Świata poprzez działanie.
W.10 Agnieszka Kurek-Zasacka, Zarządzanie klasą, czyli twarde i miękkie kompetencje nauczyciela montessoriańskiego
W.11 dr Iwona Zwierzchowska, dr Małgorzata Centner-Guz, Książka jest światem – jak pomóc dziecku w jej odkrywaniu?
W.12 Angelika Górska, ZAUFANIE I POKORA – korzenie i skrzydła naszych dzieci, czyli spotkanie z filozofią i pedagogiką Marii Montessori w kontekście różnych metod wychowawczych (osobiste doświadczenie w rodzinie i w klasie).
W.21 dr hab. Beata Bednarczuk, Grupa dyskusyjna: Uczenie się czy nauczanie we współczesnej szkole Montessori?
W.26 Alicja Jordan, Rozwój nauczyciela montessoriańskiego w wymiarze osobowym i zawodowym, czyli o tym, jak nauczyciel uczy się chodzić jak akrobata po linii wiedzy, reguł i twórczości równoważącej doświadczenie
15.15 – 15.45:00 Przerwa na kawę i herbatę
15:45 – 16.15 Występ Nauczycielskiego Teatru Ślimaczego z Przedszkola Miejskiego nr 220 w
Łodzi pt.: Królewny. Druga odsłona.
16.15 – 17.00 Czas na przejście do Planetarium. Zapoznanie się z ofertą wystawców
17:00 – 18.15 Zajęcia równoległe do wyboru:
19:30 Zapraszamy na bankiet do Restauracji w hotelu Holiday Inn, ul. Piotrkowska 229/231, Łódź
www.hilodz.pl
Niedziela, 4 czerwca 2017 r. - Wydział Nauk o Wychowaniu, ul. Pomorska 46/48
9:00 – 10.30 Warsztaty – IV sesja - zajęcia równoległe do wyboru
W.3 Christa Kaminski, Ingeborg Müller- Hohagen, Wewnętrzny namysł i zadania pedagoga
W.4 dr Małgorzata Rosin, Nauczyciel jako mediator – przygotowanie dzieci do samodzielnego radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
W.13 Katarzyna Zentak, Jak pomóc dziecku rozwiązać dylemat „Mieć czy być?”- od prehistorii do współczesności.
W.17 Halina Pietrzykowska – Zając, Beata Pawlicka, Profilaktyczne zabawy logopedyczne dla dzieci
W.18 Malwina Otto, Cztery pory roku – muzykowanie z dziećmi
W.19 Agnieszka Tlaga, Anna Kaszewska, Stopniowe osiąganie coraz większej niezależności, samodzielne dziecko – autonomiczne dziecko
W.20 Agnieszka Dzierka, Monika Mariola Kondracka, Odpowiedzialny nauczyciel – odpowiedzialne dziecko
W.23 dr Arleta Suwalska, Poglądy M. Montessori na nabywanie drugiego języka-style i strategie uczenia (Montessori’s Views on the Acquisition of the second language -styles and strategies of learning)
W.25 Justyna Mytlewska, Opiekuje się, wychowuje, uczy - wielozadaniowość "cioci" w żłobku
W.27 dr Joanna Swędrak-Zawada, Nauczyciel Montessori przewodnikiem dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
10.30 – 11:00 Przerwa na kawę i herbatę
11.00 – 11.45 Wykład: Aula
dr Małgorzata Miksza /Katedra Teorii Wychowania Uniwersytetu Łódzkiego, PSM/
Maria Montessori o nauczycielu inspiracją dla współczesnej pedeutologii
11.45 – 12.30 Panel dyskusyjny - Aula
Nauczyciel /montessoriański/ w drodze
Moderatorzy: Prof. nadzw. dr hab. Anna Walczak /Łódź/, prof. zw. dr hab. B. Śliwerski /Łódź/, mgr Jolanta Wierucka /Lublin/, dr hab. Beata Szczepańska /Łódź/, mgr Urszula Rojek /Lublin/, mgr Elżbieta Zabiegaj /Kraków/.
12.30 – 12.45 Wybór najciekawszej autorskiej pomocy rozwojowej wykonanej przez nauczycieli
montessoriańskich. Pomoce można zgłaszać podczas rejestracji; w piatek godz. 13:00 - 15:00 i w sobotę godz. 8:00 - 9:00
12:45 – 13:30 Refleksje po konferencji, występ artystyczny studentów II roku kierunku Edukacja przez sztukę WNOW UŁ. Zakończenie Polskich Dni Montessori.